Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi

Det pædagogiske fundament for Børnehaven Troldhøj

  • Nærvær
  • Barnets perspektiv
  • Hensigten bag handlingen
  • Anerkendelse
  • Forskellighed – konteksten/sammenhæng
  • Relationer
  • Nysgerrighed
  • Selvregulering
  • Refleksion/faglig bevidsthed
  • Robusthed

Vision: I Børnehaven Troldhøj skaber vi robuste børn!

Vores pædagogiske praksis tager sigte efter at skabe robuste børn. Ved robusthed forstår vi, at barnet er i stand til at håndtere de udfordringer, det møder i dagligdagen. Robuste børn er børn, der har en grundlæggende tro på sig selv, egen kunnen og har evnen til at kunne rumme andre.

  • Vi vil: 
    Møde børnene med en anerkendende tilgang.
  • Ved at: 
    Tage barnets perspektiv ved at se, høre og forstå hensigten bag barnets adfærd.
  • Vi vil:
    Skabe gode udviklingsmuligheder gennem passende udfordringer i forhold til barnets alder og udviklingstrin.
  • Ved at: 
    Tage udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone og skabe motivation ved at dele barnets nysgerrighed og begejstring.
  • Vi vil:
    Skabe sociale deltagelsesmuligheder for alle børn, så de føler, at de hører til og er betydningsfulde for fællesskabet.
  • Ved at: 
    Tilbyde og understøtte differentierede fællesskaber i forskellige sammenhænge. 
  • Vi vil:
    Styrke barnets rummelighed overfor forskellighed.
  • Ved at:
    Vi som voksne er rollemodeller i respektfuld adfærd og kommunikation.
  • Vi vil:
    Styrke barnets fysiske og psykiske robusthed. 
  • Ved at:
    Give mulighed for risikofyldt leg.